Domænehostere bidrager til stigende online-svindel

20/09/2023

Budde Schou

Antallet af falske webshops har aldrig været højere, og skal problemet bekæmpes, skal domænehostere i langt højere grad tage ansvar.

Sidste år registrerede danske e-mærket mere end 260.000 svindelshops online. Det er en stigning på 17 procent i forhold til året før, og tilbage i 2018 var antallet nede på 10.000.

Online-svindlen stiger altså i Danmark, og hos Budde Schou har vi et klart bud på, hvordan der i højere grad kan dæmmes op for problemet.

– Vi ser mange svindelshops med et domænenavn, der ikke nødvendigvis lukrerer på et bestemt brand, men et oprettet som en professionel side, hvor forbrugerne bliver narret til at betale for varer, der aldrig bliver afsendt. De mere professionelle svindlere går skridtet videre og bygger shops, der lukrerer helt eller delvist på et bestemt brand i deres domænenavn.

– Især den professionelle svindel kan i nogle tilfælde være svær at gøre noget ved, da det er nemt for svindlerne at oprette et nyt domæne, hvis det ene domæne er lukket ned. Det gør det svært at lovgive på området, og derfor savner jeg mere handlekraft fra domænehosterne, som ikke lader til at have stor interesse i at gøre noget ved problemet. Deres manglende ansvarstagen og den stigende svindel gør det omkostningsfuldt for rettighedshaverne, og det kan skade deres omdømme. Dermed devalueres værdien af deres brands, som de kan have investeret rigtig mange penge i at beskytte og vedligeholde, siger vores varemærkechef, Bjarke Pii Korremann.

Som vi ser det ligger det helt store problem i manglende handling og ansvar hos domænehosterne.

– Problemet med visse domænehostere er, at de i alt for høj grad sidder på hænderne i forhold til at tage hånd om problemet. Det er desværre et gennemgående træk, vi ser både på flere niveauer. Et eksempel er den amerikanske domænegigant Cloudflare, som har kunder over hele verden. De tilbyder en række services, som gør det attraktivt for svindlere at bruge dem, og de kræver endvidere ikke verificeret identifikation af kunderne, hvilket medfører reel anonymitet. Endelig er de mindre tilbøjelige til at fjerne krænkende materiale end andre tilsvarende udbydere.

– Det er tvivlsomt, om de overhovedet har en interesse i at afhjælpe problemet, og billedet er desværre, at de i højere grad blot vender ryggen til, siger Bjarke Pii Korremann.

Seneste nyt